ECPAT

ECPAT är en ideell organisation som arbetar mot alla former av kommersiell sexuell exploatering av barn.

Kreativism har vidareutvecklat ECPATs identitet för att matcha en ny tonalitet med mer direkt kommunikation mot olika målgrupper. Logotypen förädlades med handgjorda detaljer och varumärket fick en mjuk och taktil ton för att balansera tyngden och allvaret i de ämnen som ECPAT ofta pratar om.

Illustration

Webbutveckling

UX-design

Mallar

Digital design

Visuell identitet

Designstrategi

Formspråk

ECPAT kommunicerar kring svåra frågor och deras budskap förstärks av en kraftig typografi. För att balansera upp detta är resten av identiteten mjuk, med handgjorda former, taktila texturer och mjuka färger.

Typografin är utformad med användning i fokus. ECPAT arbetar främst i Microsoft Office 365 och därför valdes typsnitt som finns med som standard i systemet.

Ett nytt bildspråk och illustrationsmanér utvecklades för att kunna visualisera och prata om ämnen som annars är svåra att bildsätta.

Genom modig bildsättning med en rebellisk ton som aldrig visar barnen som offer ska det tydligt framgå att ECPAT står på barnens sida och tror på dem.

Eftersom ECPAT inte kan visa riktiga bilder från sin verksamhet, används istället detaljbilder som lyfter och förstärker barnens berättelser.

Föregående
Föregående

Detaljhandelspodden

Nästa
Nästa

Unga Allergiker