
Årets Fe
I samarbete med Svemin, Jernkontoret och arbetsgivarorganisationen Industriarbetsgivarna fick Kreativism uppdraget att skapa en visuell identitet för Årets Fe och 40 över 40.
Årets Fe är en årlig utmärkelse som går till en av personerna på listan 40 över 40, som lyfter fram 40 kvinnor över 40 år som gjort viktiga insatser inom gruv- och stålindustrin.
Koncept
Art Direction
Visuell identitet
Rebranding
Formspråk
Formspråket för Årets Fe har en modern och professionell ton som speglar gruv- och stålindustrins tyngd och seriositet. Uttrycket skapar också en känsla av prestige och högstämdhet, med visuella element som tydligt signalerar att det rör sig om en utmärkelse. Färgpalett, typografi och grafiska detaljer förmedlar firande och stolthet med en inbjudande elegans – samtidigt som det behåller koppling till branschen.
Det visuella formspråket fungerar i både digitala och trycka kanaler. För att underlätta förvaltningen av den visuella identiteten lades fokus på att den skulle vara tydlig, skalbart och lättanvänd. Exempelvis togs färdiga bakgrunder i olika format fram.
För 40 över 40-listan, som ligger till grund för utmärkelsen Årets Fe, skapades en matchande logotyp då dessa två utmärkelser ofta kommuniceras tillsammans. Formspråket är kraftfullt och representerar de insatser som kvinnorna på listan åstadkommit under året.
